I tisdags slängde jag ihop en kokoskaka med saffran. En av mina favoritkakor! Normalt sett är den utan saffran men jag har testat att både göra den med citron och den vanliga glasyren samt nu tillsätta ett halvt gram saffran, och den blir lika god hur man än gör. Recept kommer i dagarna!

Körde en dubbel blondering samma kväll (första omgången fäste nämligen inte?). Blev självklart orangehårig och Dilla övervakade självklart frisörsalongen.

Allt var enligt planering dock: morgonen efter när jag väckt Dilla med lite kanelbulle till frukost så färgade vi om mitt hår ytterligare en gång, nu är det ljusbrunt.

Sedan tillbringade jag dagen framför Harry Potter filmerna 1-4 och med plugg jag skjutit upp. Lite julfika på det så blev dagen mysigare!

Kvällen blev däremot allt annat än trevlig. Möttes av otroligt elaka ord på instagram och framför allt en person som verkligen gick över gränsen med personangrepp och rena kränkningar om bland annat min psykiska ohälsa.

Överhuvudtaget var det mycket diskussioner och dumförklarande i DM gällande exempelvis Travis Scott-situationen och mina åsikter om ketamin. Jag förstår inte behovet av att trycka upp sina åsikter i ansiktet på andra som inte tycker likadant, eller att idiotförklara dem för att de tycker annorlunda än en själv. Sen blir det väldigt svårt att överhuvudtaget kunna säga ifrån eller försvara sig och sina åsikter när så fort man gör det så vänds det också emot en och man "kan inte ta kritik" eller "är för defensiv". Men all kritik behöver man ju inte ta för att den ges heller? Bara för att den som kritiserar tycker att kritiken är rättmätig betyder det inte automatiskt att jag måste hålla med och ta till mig den. Jag kan kritiseras för mina åsikter och lyssna på det men fortfarande stå fast vid vad jag tror, det betyder inte att jag inte kan ta kritik alls - bara att just din kritik inte förändrade mitt ställningstagande. Detsamma gäller att försvara sina åsikter och sig själv: precis som att andra gör det när de lägger fram sin sida så måste jag ju få göra det med min. Även här behöver jag inte automatiskt byta åsikter eller ändra mig för att någon annan tycker det, utan jag kan komma med argument för mina åsikter. Tyvärr blir man då kallad defensiv medan de som själva trycker på sina åsikter och försvarar dem med allt de har däremot inte är det utan bara är vettiga kritiker? Blir en otrolig dubbelmoral där man inte kan vinna.

Överhuvudtaget anser jag att människor måste bli bättre på att bara scrolla förbi när de inte håller med om någon. Inte ta för givet att deras information eller åsikter är SÅ viktiga och av sådan EXTREMT värde för någon annan att de måste skicka dem, för oftast är det 50 personer till som tänker så. Sanningen är ju den att de som väljer att följa mig har därmed accepterat att få se mina åsikter ibland men jag har genom att ha följare inte sagt att jag vill höra alla andras åsikter bara för att de följer mig. Jag skulle heller aldrig gå in på någons konto och säga till dem vad de bör/inte bör posta och hur de ska göra det. Man måste sluta försöka påverka människor bara för att de är oliktänkande jämfört med en själv - ofta är ju själva oliktänkandet faktiskt en vinst för en att läsa om för det breddar ens perspektiv. Jag försöker själv följa många som inte tänker som mig för att få nya perspektiv, och ibland håller jag verkligen inte med dem men då klickar jag mig bara vidare istället för att skriva ett argt DM. Man kan aldrig förvänta sig att en kontoinnehavare måste ställa upp på en diskussion, utveckla eller försvara sig eller ens svara på ens meddelande ärligt talat. Nu gör jag oftast det ändå för följarna är viktiga för mig men händelsen i tisdags fick mig att inse att jag måste bli bättre på att backa från det. Inte känna mig skyldig att svara alla bara för att de förväntar sig ett svar.

Jaja, skulle kunna skriva mycket mer om det här men nu är jag nikotinsugen och ska sätta på andra filmen i The Princess Diaries-serien. Fullständigt beroende av julfilmer just nu, hehe.


This free site is ad-supported. Learn more